-
dezvoltarea emoțională și socială prin integrarea în grup – echipa Lill’put va oferi siguranță, încurajări, atenție, empatie și disponibilitate promptă;
-
dezvoltarea limbajului și vocabularului – copiii sunt la vârsta la care învață să asculte, să
capete interes pentru povești, rime și cântece, să răspundă la instrucțiuni simple, să-și
exprime nevoile și dorințele, intențiile și alegerile. Temele abordate săptămânal sunt
complexe și cuprinzătoare, astfel încât, la final de an, copilul va dobândi suficiente cuvinte
și cunoștințe de bază despre lumea înconjurătoare, ce vor înlesni interacțiunea sa cu
mediul înconjurător;
-
dezvoltarea motricității fine și grosiere – o experiență deplină de explorare se realizează
doar prin mișcări, libere sau ghidate cu blândețe de adult; copiii vor învăța să se deplaseze
pe diferite suprafețe, vor exersa diferite tipuri de mișcări (atât de importante și pentru
deprinderea autoreglării emoționale), vor descoperi firesc necesitatea mișcării dar și a
secvențelor de calm și odihnă; cu mâinile, vor apăsa, strânge, strivi, mângâia, rupe, lipi,
atinge, ciupi și tot așa mai departe, spre a controla cât mai îndemânatic materialele și
uneltele adecvate acetui nivel de dezvoltare.
-
dezvoltarea simțului artistic și a creativității – mijloacele și activitățile vor fi diverse, fiind
reprezentative pentru toate formele de artă: pictură, muzică și instrumente muzicale, dans
și jocuri de rol cu ajutorul păpușilor și al marionetelor; vom pune, încă odată, accentul pe
proces, nu pe finalitate – prin urmare creațiile finale vor reflecta aptitudinile copilului, fără
ca educatorul să aducă intervenții prin care să uniformizeze estetic rezultatele punerea
bazelor pentru cunoștințele matematice – copiii își vor exersa orientarea în spațiu prin
recunoașterea termenilor „sus și jos”, „peste și dedesubt”, se vor familiariza cu noțiuni ca
„mai mult și mai puțin”, vor face diferența între unul sau mai multe obiecte și vor începe să
le ordoneze după criterii simple.
-
dezvoltarea capacității de rezolvare a problemelor – o vor putea exersa cei mici cu
ajutorul jocurilor de construcție și prin explorarea cauzelor naturale pe care le poate
observa și experiementa în timpul jocului senzorial; adulții însoțitori vor avea o poziționare
deschisă față de greșeală iar cadrul va fi suficient de relaxat încât învățarea prin „încercare
și eroare„ și drumul său spre „reușită” să se desfășoare cât mai firesc și organic.
-
dezvoltarea emoțională și socială – copilul este la vârsta la care trece, firesc, prin cele mai
multe provocări izvorâte din dorința de afirmare a voinței, nevoie de autonomie și
egocentrism, pe care factorul de coexistare în mediul social poate să le amplifice; adulții
însoțitori vor dirija și modela interacțiunile cu multă răbdare, limite rezonabile și în același
timp ferme, vor facilita schimburile echitabile și comunicarea simplă a nevoilor; lecturile
tematice și jocurile de rol vor ajuta copiii să preia modele potrivite de interacțiune în
diferite situații.
-
dezvoltarea limbajului și vocabularului – la nivel de aprofundare a temelor săptămânale
tot mai complexe; momentele de lectură și primele cântece ori rime simple îi vor
familiariza pe copii cu exprimarea nevoilor în enunțuri clare; de asemenea, la cercul de
dimineață vor fi încurajate scurte povestiri despre întâmplări relevante din universul celor
mici (vizite, excursii, momente în familie etc.); vor exersa, treptat, și prezentări simple
despre obiecte preferate, analizând caracteristici evidente și oferind răspunsuri la
întrebări ușoare.
-
dezvoltarea motricității fine și grosiere – copiii vor avea ocazia să învețe să își echilibreze
și să își dozeze mai bine forța, rezistența la efort, să își stabilească obiective și să își
stabilească un scop sau o intenție atunci când se mișcă; vor fi încurajate atitudini
sănătoase legate de competiție și performanță, atât individual, cât și în jocurile de echipă.
Copiii vor fi responsabilizați din ce în ce mai mult în privința evaluării și prevenirii
riscurilor. Activitățile dedicate motricității fine vor implica folosirea unor unelte din ce în
ce mai complexe (clești, pipete, foarfece etc.).
-
dezvoltarea simțului artistic și a creativității – prin activități ce vor viza toate formele de
artă sau le vor îmbina; fie că este vorba despre pictură, modelaj, muzică, dans, teatru, copiii
vor explora arta ca proces de transformare a materiei prime; vor primi mai puține materiale
pregătite anterior și vor învăța să deseneze liber folosind puncte de reper, să folosească
diferite obiecte ca șablon, să decupeze, să lipească sau să repare până la obținerea unui
rezultate care să îi implinească așteptările estetice în acord cu aptitudinile sale reale.
-
dezvoltarea cunoștințelor matematice și a rezolvării de probleme – în orice moment al
zilei, copiii vor fi încurajați să numere, ordoneze, categorizeze, estimeze și să rezolve
probleme simple și aplicate la realitatea înconjurătoare; problemele vor deveni din ce în
ce mai complexe, adaptate ca dificultate nivelului de dezvoltare, iar copiii vor învăța să
propună soluții sau să se inspire din soluțiile propuse de ceilalți.
-
dezvoltarea interesului pentru știință, natură și societate – tematica săptămânală va fi
complexă și cuprinzătoare, tocmai pentru a-i încuraja pe copii să observe, să se informeze
și să își pună întrebări despre cum funcționează obiectele și cum se pot explica
fenomenele din lumea înconjurătoare. Experimentele științifice și joaca senzorială vor fi
diverse și omniprezente la activități, iar lecturile se vor diversifica cu enciclopedii, ghiduri
și planșe informative la care copii vor avea acces nelimitat. Excursiile cu grupul organizate
în afara grădiniței vor fi noutatea absolută și sursă importantă de învățare experiențială
pentru copiii grupei mijlocii.
-
dezvoltarea deprinderilor de igienă și autoîngrijire – copiii vor fi implicați prin joc în
sarcini de rutină privind autoîngrijirea precum și îngrijirea și menținerea în ordine a
spațiului de lucru; responsabilitățile și autonomia în îngrijire vor veni natural și treptat, în
funcție de caracteristicile și aptitudinile fiecărui copil; încrederea în sine și sentimentul că
este capabil și în control deplin al corpului său vor contribui însemnat la imaginea de sine
a copilului de grupă mijlocie.
-
dezvoltarea emoțională și socială – semințele bune sădite la grupa mijlocie își arată
roadele în această perioadă; copiii leagă primele prietenii bazate pe interese și jocuri
comune, așadar lucrul în echipă este încurajat în majoritatea activităților; adulții din echipa
Lill`put oferă mai multă autonomie în luarea deciziilor și gestionarea conflictelor ce apar
în mod natural între copii. Sunt încurajate din plin propunerile, solicitările și dorințele ce
pot influența în bine întregul grup.
-
Copilul este ajutat să își înțeleagă emoțiile și sentimentele și încurajat să dezvolte
modalități proactive de a le regla. dezvoltarea limbajului și vocabularului – copiii sunt
mult mai dornici să comunice, iar ocazii sunt din plin, de la cercul de dimineață, până la
prezentările de obiecte personale desfășurate ad-hoc, în ultima oră de program. În
explorarea temelor săptămânale se folosesc metode precum dezbaterea, analiza de
puncte tari/slabe (SWOT) și „Pălăriile gânditoare”. De asemenea, sunt prețuite și încurajate
deprinderile de politețe și etichetă; copiii primesc în mod frecvent misiuni de a transmite
diverite mesaje unui alt adult, de a împrumuta materiale de la altă clasă, fiind instruiți în
privința limbajului pe care să îl folosească. La finalul grupei mari, copiii sunt buni
comunicatori și privesc cu încredere situațiile neprevăzute în care au de vorbit / comunicat
/ prezentat un subiect.
-
dezvoltarea motricității fine și grosiere – copiii ajung în punctul în care au nevoie de
foarte puțin ajutor și supraveghere în timpul jocurilor cu mișcare, acestea desfășurându-se
în mod spontan, la inițiativa grupului; motricitatea fină se perfecționează în direcția
formării primelor deprinderi grafice, se la linii și puncte spre reprezentarea literelor de
tipar și a cifrelor.
-
dezvoltarea interesului pentru scriere și citire – copiii devin din ce în ce mai preocupați
de transmiterea informației pe cale scrisă; săptămânal, participă la activități dedicate
alfabetizării, pornind de la literele mari de tipar, recunoașterea sunetelor și exemplificarea
lor în cuvinte care încep / se termină cu..., exerciții de despărțire în silabe etc. Spre finalul
grupei mari, copiii sunt încrezători să scrie primele cuvinte, enunțuri prin care să își
exprime ideile și chiar povești scurte ce reflectă interesele personale.
-
dezvoltarea simțului artistic și a creativității – fiind vârsta imaginației fără limite,
activitățile zilnice sunt proiectate încât să ia în calcul nevoia lor de modela materia primă
spre un scop final, după criterii estetice proprii; de asemenea, se încurajează dezvoltarea
rezilienței și amânarea gratificării prin lucrul pe bază de proiect, desfășurat în mai multe
etape, pe parcursul a mai multe zile, individual sau în echipă; rezultă astfel albume și
colecții, diorame, machete, vernisaje cu obiecte de artă, spectacole de teatru și muzică,
prezentări de costume, zile ale recoltei, toate lucrate cu mult interes și implicare de către
cei mici. dezvoltarea cunoștințelor matematice și a rezolvării de probleme – se pun bazele
primelor noțiuni academice despre cifre și numere, forme și corpuri geometrice, unități de
măsură, comparații între numere și cantități. Multe dintre exerciții aduc în discuție
chestiuni necunoscute, pe care copii le pot analiza și rezolva intutiv, urmărind cu atenție
indiciile.
-
dezvoltarea interesului pentru știință, natură și societate – experimentele științifice sunt
la ordinea zilei; copiii sunt încurajați să urmărească procese naturale, să deseneze și să își
noteze observațiile pe fișe sau în carnete, să întocmească hărți, ghiduri sau broșuri prin
care să transmită informația; pasionații de natură și colecționarii sunt încurajați să-și
prezinte cunoștințele colegilor, chiar și celor de la grupele mai mici; se desfășoară proiecte
între grupe, copiii mai mari sunt responsabilizați să vină în ajutor celor mai mici; excursiile
și evenimentele speciale sunt primite cu entuziasm; părinții sunt cooptați adesea în
proiecte despre meserii iar sentimentul apartenenței la comunitate este mai puternic ca
niciodată.
-
dezvoltarea deprinderilor de igienă și autoîngrijire – copiii sunt conștienți de implicarea
lor în păstrarea igienei și ordinii în spațiul de lucru; ei sunt dornici să ajute, așa că
organziăm adesea momente de curățenie, sortare de materiale, ordonare a cărților în
bibliotecă, repararea lor, reciclarea sau refolosirea materialelor din baza de lucru etc.;
copiii sunt cooptați în fiecare primăvară în acțiuni de grădinărit.